develop free website

Gala Concert 2018

Gala Concert 2018

Mooie muziek lijkt wel de kracht te hebben om door je pantser heen te breken en je te raken tot in het diepst van je wezen. Het is een katalysator waar emoties en het kan je meenemen naar een andere plek, een andere tijd en een andere stemming.
Het Vlaams Muziek Theater brengt een mengeling van klassiek, licht-klassiek en evergreens, kortom: muziek om bi weg te dromen!

Korte Inhoud

Ieder jaar brengt het Vlaams Muziek Theater een heus concert. Omdat er niet alleen operette-melodieën gebracht worden, is de naam omgedoopt naar "Gala Concert".


Creatief Team

Frank Boonen

Muzikale leiding

Frank Boonen (Diest°1976) leerde zijn eerste trommelroffels binnen de K.H. St.Isidorus Deurne-Diest. Aan de Gemeentelijke muziekacademie van Tessenderlo behaalde hij, met grote onderscheiding, het einddiploma en de gemeentelijke medaille slagwerk in de klas van Aloïs Verbeeck. Ondertussen trok hij ook naar de muziekacademie van Diest waar hij bastuba studeerde bij Argo Penné. Aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen behaalde hij in de klas van Hendrik-Jan Renes het diploma “Meester in de Muziek, optie bastuba”. Aan datzelfde conservatorium studeerde Frank Harmonie- en Fanfaredirectie bij Dirk De Caluwé en Jan Hadermann. Reeds op zijn zeventiende werd hij dirigent van Jeugdharmonie Dorna Musica uit Deurne-Diest. Momenteel is hij dirigent van K.H. St.Isidorus uit Deurne-Diest. Ook in het muziektheater is Frank werkzaam als dirigent. Hij dirigeerde producties als The Wiz, The Hunchback, De zotte liefde van Meneer Perdu, Op de purp’ren hei, Viktoria en haar Huzaar, Der Fidele Bauer. Sinds september 2015 is Frank aangesteld als muziekaal leider van het Vlaams Muziek Theater waarmee hij vanaf februari 2018 langs de Vlaamse theaterzalen trekt met de succesoperette “De Vogelhandelaar”. Als freelance muzikant was hij actief bij diverse orkesten en ensembles o.a. deFilharmonie, Brussels Philharmonic, de Munt, de Vlaamse Opera, Il Novecento, The Robert Groslot Gala Orchestra, der Wiener Tachenoper, het Gabriëli koperensemble, Muziektheater Transparant, het Gents Publiekstheater, theaterhuis Hetpaleis,… Momenteel is hij als koperleraar verbonden aan de Kunstacademie van Dilsen-Stokkem en de Stedelijke Academie voor Kunsten Maaseik.

Bram De Beul

Choreografie

Bram studeerde af als master in de bewegingswetenschappen aan de KUL met specialisatie in dans. Hierna verdiepte hij zich verder in dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten op de jazz- en musicalafdeling. Voor klassiek ballet trainde hij bij Marie Louise Wilderijckx. Hij danste bij verscheidene dansgezelschappen in binnen- en buitenland o.a. bij het Landestheater Linz (Mercutio in Romeo en Julia), Cie Choreonyx in Parijs (Bruce Taylor) en Ballet actuel in Toulouse (Nathalie Bard). Hij werkte als danser in verschillende opera en operette producties in binnenen buitenland o.a. “Spuren Der Verirrten” (Linz), “Les Troyens”, “Platée”, “Yevegeni Onegin” (DNO, Amsterdam), “Peter Grimes” (Vlaamse Opera, Opera de Oviedo, Deutsche Oper Berlin), “Akhnaten” (Vlaamse opera), Aïda(De Munt), “Die Ungarische Hochzeit”, “Die Lustige Witwe”, “Saison in Salzburg”(Lehar Festival, Oostenrijk). In de meer commerciële sector was hij te zien als danser in musicals als ”Dans der vampieren” (Music Hall, Antwerpen), "Hello Dolly", “My Fair Lady” (Lehàr Festival, Oostenrijk), “Hans Klok: Circus Hurricane met High” en in verschillende videoclips van studio 100, BBC en Ded’s it. Bram was eveneens te zien als danser en dance captain bij Showballet Imperio aan boord van de MS Deutschland en MS Europa. Momenteel is Bram voornamelijk bezig met zijn eigen “Vilja Duo” waarmee hij dans en luchtacrobatie brengt, sinds de oprichting waren ze al te gast op verschillende concerten, events, circusvoorstellingen,… in België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk; zo zijn ze dit seizoen o.a. ook verbonden als luchtacrobaten bij “Opera Royal de Wallonie” voor hun productie van “Carmen”. Naast zijn job als uitvoerend danser is hij ook een veelgevraagd docent ballet en jazzdans.

Cast

Nathalie Denyft

Sopraan

Sopraan Nathalie Denyft studeerde zang en piano aan het Lemmensinstituut te Leuven en vervolgde haar studie solozang aan het Conservatorium Maastricht bij Barbara Schlick, waar ze in 2006 haar Masterdiploma behaalde. Sinds 2004 wordt ze gecoacht door Gemma Visser. Ze nam drie keer met succes deel aan de internationale opera masterclass “Acting for Singers” van de Jekerstudio Maastricht, gericht op jong, professioneel operatalent. Nathalie is als soliste in verschillende disciplines actief. Na succesvolle vertolkingen als Mme Herz in “Der Schauspieldirektor”, Silvia in “Ascanio in Alba’”, Pamina in “Die Zauberflöte”, Ännchen in “Der Freischütz” en Antonia in “Les contes d’Hoffmann” tijdens haar opleiding, werd zij een veelgevraagde zangeres in opera en operette. Ze zong onder meer de rol van HM Queen Sonja of Norway bij de EU-première van de opera-musical “Some Sunny Night” van Thomas Stanghelle in Brussel, Fiametta in “Boccaccio”, Josepha in “Im Weissen Rössl” , Adèle/Rosalinde in “Die Fledermaus”, Sylva Varescu in “Die Csardasfürstin”, Angèle Didier in “Graf von Luxemburg”, Kurfürstin in “Der Vogelhändler”, Berta in “Il barbiere di Siviglia” Zomeropera Alden Biesen), Sneeuwwitje in “Er was eens...” (Zomeropera Alden Biesen), Annelie in “Op de Purp’ren Hei”, Viktoria in “Viktoria en haar Huzaar” en Annamirl in “De Lustige Boer”. In concert was ze onder andere te horen in Vier letzte Lieder (R. Strauss), Ein Deutsches Requiem (J. Brahms), Requiem (W.A. Mozart), Requiem (G. Fauré), Requiem (J. Rutter), Die Krönungsmesse (W.A. Mozart), “Jauchzet Gott in allen Landen” (J.S. Bach), “Exultate Jubilate” (W.A. Mozart), “Hör mein Bitten” (F. Mendelssohn)… Nathalie verleende ook haar medewerking aan een aantal cd-opnames met Anima Eterna o.l.v. Jos Van Immerseel. In 2017 zong Nathalie in Amsterdam twee hoofdrollen: Mme Herz in Der Schauspieldirektor van Mozart, en Blanche in Dialogues des Carmélites van Poulenc.

Kris Wouters

Tenor

Kris volgde een zangopleiding bij Ilona Van Brand aan de Herentalse muziekacademie, waar hij in 1995 afstudeerde met grootste onderscheiding. Hij was lange tijd actief in het Kempisch koorleven en werd lid van het Close Harmony Ensemble “Noc-ti-vagant” waarmee hij tal van concerten verzorgde in binnen- en buitenland. In 1998 startte hij samen met een pianiste en een woordkunstenares het trio “Presque Carré” op. Daarin versmelten ze het gesproken
en gezongen woord met prachtig pianospel. Kris nam ook deel aan de productie “The Phantom of the Opera”. Daarin was hij eerste understudy van Mr. Lefèvre en Mr. André,
een rol die hij voor de helft voor zijn rekening nam. In 2006 speelde hij de hoofdrol Janos Czikos in de verlming van de zigeuneroperette “Gipsy King”. Bij het Vlaams Muziek
Theater vertolkte hij met groot succes de rol van oberkelner Leopold in “In’t witte paard”, prins Sou Chong in “Het Land van de Glimlach”, Adam in “De Vogelhandelaar”, Mister X in “De Circusprinses”, Graaf Tassilo in “Gravin Mariza”, Gustav von Laudegg in “Frühjahrsparade”, Aljosha in “Der Zarewitsch”, Sandor Barinkay in “De Zigeunerbaron”, de schilder Armando Cellini in “Masker in Blauw, Eisenstein in ”Die Fledermaus”, Edwin in “Die Csardasfürstin” , Graaf
René in “De Graaf van Luxemburg”, Graaf Danilowitsch in “De Lustige Weduwe”, Erik in “Op de Purp’ren Hei” Stefan Koltay in “Viktoria en haar Huzaar” en Lindoberer in “De Lustige Boer”. Bovendien speelde hij in 2012 Jean Valjean in de productie “Les Misérables” opgevoerd in Ternat. Hij is ook als solist verbonden aan de talrijke concerten van het VMT.

Lisa De Rijcke

Sopraan

Lisa De Rijcke (1990) is sinds 2014 sopraan bij het gregoriaanse ensemble Psallentes o.l.v. Hendrik Vanden Abeele. Met hen zong ze onder meer de opnames van de CD’s
“Triptycha”, “Beghinae II” en “Hours of Hildegarde”. Lisa zingt als soliste bij het Vlaams Muziek Theater. In 2016 vertolkte ze de rol van Riquette in de operette “Victoria und ihr Huzar” tijdens een vier maanden durende tournee. In 2017 zong ze de rol van Lisi en Frederika in de operette “Der dele Bauer”. In 2018 zal ze bij het Vlaams Muziek Theater te horen zijn als Christel von der Post in de operette “Der Vogelhändler”. Samen met Tineke Van Ingelgem en Joëlle Charlier zingt Lisa de kinderopera “Hansje en Grietje” in een productie van Opera Caramba. Lisa vertolkt hier de rol van Grietje. Met het vocale en instrumentale ensemble Canto Coronato o.l.v. David Catalunya zong ze onlangs de première van de nieuwste reconstructies uit “Las Huelgas Codex”, integraal live uitgezonden op Klara vanop het Laus Polyphoniae festival. Ook werkte ze mee aan verscheidene producties met o.a. BachPlus, deFilharmonie en Aquarius. Als soliste zong Lisa o.a. met het Da Capo orkest, het Oost- Vlaams kamerorkest, Rosario consort, Boyan Vodenitsjarov en Constellationes Musicales. Lisa volgde verschillende
internationale masterclasses, waaronder de zomercursus in het prestigieuze “Mozarteum” te Salzburg bij Tom Krause. Daarnaast volgde ze nog masterclasses bij o.a. Jard Van Nes, Maarten Koningsberger en Lena Lootens. Ze liet zich verder ook coachen door Tineke Van Ingelgem. Op 11 jarige leeftijd startte Lisa haar zangstudies bij Frederik Meireson. Aan het Lemmensinstituut behaalde ze haar masterdiploma bij Dina Grossberger. Aan het Koninklijk Conservatorium Brussel behaalde ze haar lerarendiploma. Lisa is als zanglerares verbonden aan de muziekacademie van Lebbeke en Dendermonde.

François Jacobs

Bariton

François voltooide zijn studies klassieke solozang bij Louis Hendrikx, een internationaal ekende bas en vroeger ook artistiek directeur van de Opera van Vlaanderen. Hij studeerde ook met succes voordracht en dictie. Hij vertolkte een rol in een uitvoering van “Un Ballo in Maschera” van Verdi en werkte mee aan het vocaal collectief onder leiding van Jaak Gregoor, wat onder meer resulteerde in een cd-opname van “La Bohème”. Verder was François zanger van het dans- en amusementsorkest “The Atkins”. In 2000 heeft hij in de productie “The Phantom of the Opera’”(Music Hall) de rol van Bouquet gespeeld en
ook een 20-tal keer de rol van de theaterdirecteur Firmin, als understudy. Voor de vzw Jekyll vertolkte hij de rol van Danvers in “Jekyll & Hyde”. Op dit moment is François vaste solist bij het Vlaams Muziek Theater. Hij is bij ons publiek vooral gekend als de sympathieke bariton, maar hij trad ook op in onze operetteproducties. Zo was hij baron Wesp in “de Vogelhandelaar” en oom Tschang in “Het Land van de Glimlach”. In de “Tsarewitsch” verwarmde hij de toeschouwers met zijn warme baritonstem en zong iedereen mee met onder meer “Kalinka”. In “de Zigeunerbaron” speelde hij met brio de rol van zwijnenfokker Zsupan. Hij was tevens te zien als Franz Kilian in “Masker in Blauw”, Dr. Falcke in “Die Fledermaus”, “Feri” in “Die Csárdásfürstin” , Vorst Basil Basilowitsch in “De Graaf van Luxemburg”, de Keizer in “In’t Witte Paard”, baron Mirko Zeta in “De Lustige Weduwe”, Boer Jakke in ‘Op de Purp’ren Hei”, John Cunlight in “Viktoria en haar Huzaar” en Matheus Scheichelroither in “De Lustige Boer”.

An Janssens

Mezzo-sopraan

An studeerde notenleer, dwarsfluit, piano en zang aan de Stedelijke Muziekacademie te Wilrijk. Zij behaalde haar Meesterdiploma voor zang en kamermuziek aan het Lemmensinstituut o.l.v. Dina Grossberger, Werner Van Mechelen en Lieve Vanhaverbeke. Ze volgde verscheidene meestercursussen bij o.a. Mia Besselinck, Rachel Ann Morgan en Jard Van Nes. Zij was mede-oprichtster van “ ’t Muziekburo vzw”. Ze werkten verscheidene projecten uit waaronder “Das Weib macht keine Kunst, aber den Künstler”, een voorstelling rond de figuur van Alma Mahler, in samenwerking met actrice Greet Samyn en regisseur Charlotte Vanhecke (coproductie met het RITS, filmhogeschool Brussel). In 2005 creëerde het liedduo An Janssenss-Jan Lust een speciaal voor hen door Ben Kass gecomponeerde cyclus op tekst van Shakespeare. Sinds september 2005 is ze regelmatig als koorzanger te gast bij de Koninklijke Muntschouwburg, Brussel. Daarnaast is ze vast verbonden aan Aquarius, kamerkoor o.l.v. Marc Michael De Smet. Sinds 2003 is ze verbonden aan de EuropaChorAkademie, Bremen Zij verleende haar medewerking aan de producties van “La Traviata” o.l.v. Daniel Harding en “Die Entführung aus dem Serail” o.l.v. Marc Minkowski tijdens het “Festival d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence”. Ze werkte mee aan verscheidene producties van zomeropera, Alden Biesen, o.l.v. Koen Kessels. Als soliste trad ze op met verscheidene ensembles waaronder het “Jugendspiel-ensemble”, Soratea, het “Juniorenorkest van Antwerpen”, “EuropaChorakademie” , “Singakademie zu Berlin”, “Arti Vocali” en “Aquarius”.. Ze vertolkte de rol van "Guillaume" in "Le secret de Fortunio" van J.Offenbach en de rol van Rosina in "La finta semplice" van W.A.Mozart o.l.v. Michel Tilkin. Sinds 2006 is ze als stempedagoge vast verbonden aan het gemengd koor Arti Vocali o.l.v. Dirk De Nef. Ze werkt ook als stemcoach voor muziektheater De waancel o.l.v. Peter Spaepen en koor Dennegalm o.l.v. Annick Truyts. In september 2013 werd ze de nieuwe dirigente van het koor verbonden aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde, Antwerpen. Bij VMT vertolkte ze de rol van O Lia San in “Viktoria en haar Huzaar”.  Voor "De Vogelhandelaar" is Ann ook aangesteld als koorleidster, welke zij met brio uitvoerde, waarop VMT haar ook dit jaar deze functie blijft toevertrouwen.