ScwharzwaldMädel

SchwarzwaldMädel

De première van deze operette dateert ub augustus 1917 in de komische opera van Berlijn. De naar de  Operaneigende libretto, aansprekende melodieën en elegante instrumentatie bleken immens populair. In Berlijn waren van deze operette niet minder dan 900 optredens, en in de volgende 10 jaar werd deze operette ongeveer 6.000 keer uitgevoerd in Duitsland en in het buitenland.
Het werk is veruit het grootste succes van Leon Jessel als operette componist, en het katapulteerde hem tot het hoogtepunt van de wereld van de Europese operette.
Met de opkomst van het nazisme in de late jaren 1920, werd de muziek van Jessel, die in 1894 was bekeerd tot het christendom, maar Joods van geboorte was, al geboycot in Duitsland. De  opnames en distributie van de werken van Jessel werden vervolgens in het gehele derde rijk door de Reichsmusikkammer in 1937 door het einde van de Tweede Wereldoorlog verbannen.
Jessel overleed in 1942.
Niettemin, heeft de operette Schwarzwaldmädel zijn populariteit behouden onder de Duitsers. Het werd snel nieuw leven ingeblazen in 1945 en 1946 en blijft de meest populaire operette gecomponeerd in Duitsland.

Korte Inhoud

.

Tijdens een gekostumeerd bal leert Hans Hauser, een jonge schilder, Bärbele Riederle, verkleed als Schwarzwaldermeisje, kennen, Op het bal is ook de juwelier Bussmann aanwezig. Hij heeft voor een reclamecampagne een duur sieraad ontworpen en Theo Patzke, een employé, moet het juweel bewaken. Patzke is echter verliefd op de flirterige Malwine, een ster in een ijsrevue en de vriendin van Hans Hauser. Om Malwine te plezieren heeft Patzke haar overgehaald om het sieraad die avond op het bal te dragen. Maar door de plotse aanwezigheid van de juwelier en de dronken toestand van Patzke, neem Bärbele Riederle, de secretaresse van juwelier Bussmann, het juweel in bewaring.

Hans Hauser, de vriend van Malwine, is het flirten van zijn vriendin beu en dus wil hij haar met gelijke munt betalen en daarvoor zal hij Bärbele gebruiken, In de loop van de avond wordt hij echter verliefd op haar, Tevergeefs probeert hij Bärbele weer te vinden, want intussen heeft zij de hoofdprijs van de tombola, een kleine auto, gewonnen en is ze ijlings vertrokken naar het Zwarte Woud naar Sankt Christof om daar haar tante, de huishoudster van domkapelmeester Römer, te vervangen, Door haar haastige afreis is ze echter vergeten dat ze nog steeds in het bezit is van het bewuste juweel. Zij wordt bijgevolg achternagezeten door Patzke en juwelier Bussmann, die ervan overtuigd is dat Patzke zich het sieraad wil toeëigenen.

Uiteindelijk komen ook Hans Hauser, zijn vriend Richard Petersen en Malwine Heinau toe in Sankt Christof, want zij hebben allen besloten hun vakantie in het Zwarte Woud door te brengen, Het misverstand met het juweel wordt snel uitgeklaard. Bussman blijft evenwel logeren in de plaatselijke herberg, waarvan de waard zijn dochter Lorle wil koppelen aan de bemiddelde juwelier. Maar Lorle is echter samen met de knecht Gottlieb en dat zorgt voor de nodige problemen.

Tijdens haar verblijf bij domkapelmeester Blasius Römer heeft zij ook het hoofd van deze laatste op hol gebracht. Intussen zijn ook de pogingen van Richard Petersen om zijn vriend Hans weer te koppelen aan Malwine op niets uitgelopen, want Hans heeft definitief voor Bärbele gekozen. De gekrenkte Malwine probeert de relatie te boycotten, maar uiteindelijk komt alles toch goed.

Tijdens het Ceciliafeest met Bärbele als “Koningin van het Zwarte Woud” kan Hans eindelijk zijn geliefde in de armen sluiten. Ook de vriend Richard Petersen vindt uiteindelijk het geluk bij Malwine. Er is ook een happy end weggelegd voor Lorle en Gottlieb. Alleen domkapelmeester Römer, Fritz Bussmann en Theo Patzke blijven alleen achter...

Creatief Team

Bram De Beul

Regie & Choreografie

Bram studeerde af als master in de bewegingswetenschappen aan de KUL met specialisatie in dans. Hierna verdiepte hij zich verder in dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten op de jazz- en musicalafdeling. Voor klassiek ballet trainde hij bij Marie Louise Wilderijckx. Hij danste bij verscheidene dansgezelschappen in binnen- en buitenland o.a. bij het Landestheater Linz (Mercutio in Romeo en Julia), Cie Choreonyx in Parijs (Bruce Taylor) en Ballet actuel in Toulouse (Nathalie Bard). Hij werkte als danser in verschillende opera en operette producties in binnenen buitenland o.a. “Spuren Der Verirrten” (Linz), “Les Troyens”, “Platée”, “Yevegeni Onegin” (DNO, Amsterdam), “Peter Grimes” (Vlaamse Opera, Opera de Oviedo, Deutsche Oper Berlin), “Akhnaten” (Vlaamse opera), Aïda(De Munt), “Die Ungarische Hochzeit”, “Die Lustige Witwe”, “Saison in Salzburg”(Lehar Festival, Oostenrijk). In de meer commerciële sector was hij te zien als danser in musicals als ”Dans der vampieren” (Music Hall, Antwerpen), "Hello Dolly", “My Fair Lady” (Lehàr Festival, Oostenrijk), “Hans Klok: Circus Hurricane met High” en in verschillende videoclips van studio 100, BBC en Ded’s it. Bram was eveneens te zien als danser en dance captain bij Showballet Imperio aan boord van de MS Deutschland en MS Europa. Momenteel is Bram voornamelijk bezig met zijn eigen “Vilja Duo” waarmee hij dans en luchtacrobatie brengt, sinds de oprichting waren ze al te gast op verschillende concerten, events, circusvoorstellingen,… in België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk; zo zijn ze dit seizoen o.a. ook verbonden als luchtacrobaten bij “Opera Royal de Wallonie” voor hun productie van “Carmen”. Naast zijn job als uitvoerend danser is hij ook een veelgevraagd docent ballet en jazzdans.

Frank Boonen

Muzikale leiding

Frank Boonen (Diest°1976) leerde zijn eerste trommelroffels binnen de K.H. St.Isidorus Deurne-Diest. Aan de Gemeentelijke muziekacademie van Tessenderlo behaalde hij, met grote onderscheiding, het einddiploma en de gemeentelijke medaille slagwerk in de klas van Aloïs Verbeeck. Ondertussen trok hij ook naar de muziekacademie van Diest waar hij bastuba studeerde bij Argo Penné. Aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen behaalde hij in de klas van Hendrik-Jan Renes het diploma “Meester in de Muziek, optie bastuba”. Aan datzelfde conservatorium studeerde Frank Harmonie- en Fanfaredirectie bij Dirk De Caluwé en Jan Hadermann. Reeds op zijn zeventiende werd hij dirigent van Jeugdharmonie Dorna Musica uit Deurne-Diest. Momenteel is hij dirigent van K.H. St.Isidorus uit Deurne-Diest. Ook in het muziektheater is Frank werkzaam als dirigent. Hij dirigeerde producties als The Wiz, The Hunchback, De zotte liefde van Meneer Perdu, Op de purp’ren hei, Viktoria en haar Huzaar, Der Fidele Bauer. Sinds september 2015 is Frank aangesteld als muziekaal leider van het Vlaams Muziek Theater waarmee hij vanaf februari 2018 langs de Vlaamse theaterzalen trekt met de succesoperette “De Vogelhandelaar”. Als freelance muzikant was hij actief bij diverse orkesten en ensembles o.a. deFilharmonie, Brussels Philharmonic, de Munt, de Vlaamse Opera, Il Novecento, The Robert Groslot Gala Orchestra, der Wiener Tachenoper, het Gabriëli koperensemble, Muziektheater Transparant, het Gents Publiekstheater, theaterhuis Hetpaleis,… Momenteel is hij als koperleraar verbonden aan de Kunstacademie van Dilsen-Stokkem en de Stedelijke Academie voor Kunsten Maaseik.

An Janssens

Koorleiding

An studeerde notenleer, dwarsfluit, piano en zang aan de Stedelijke Muziekacademie te Wilrijk. Zij behaalde haar Meesterdiploma voor zang en kamermuziek aan het Lemmensinstituut o.l.v. Dina Grossberger, Werner Van Mechelen en Lieve Vanhaverbeke. Ze volgde verscheidene meestercursussen bij o.a. Mia Besselinck, Rachel Ann Morgan en Jard Van Nes. Zij was mede-oprichtster van “ ’t Muziekburo vzw”. Ze werkten verscheidene projecten uit waaronder “Das Weib macht keine Kunst, aber den Künstler”, een voorstelling rond de figuur van Alma Mahler, in samenwerking met actrice Greet Samyn en regisseur Charlotte Vanhecke (coproductie met het RITS, filmhogeschool Brussel). In 2005 creëerde het liedduo An Janssenss-Jan Lust een speciaal voor hen door Ben Kass gecomponeerde cyclus op tekst van Shakespeare. Sinds september 2005 is ze regelmatig als koorzanger te gast bij de Koninklijke Muntschouwburg, Brussel. Daarnaast is ze vast verbonden aan Aquarius, kamerkoor o.l.v. Marc Michael De Smet. Sinds 2003 is ze verbonden aan de EuropaChorAkademie, Bremen Zij verleende haar medewerking aan de producties van “La Traviata” o.l.v. Daniel Harding en “Die Entführung aus dem Serail” o.l.v. Marc Minkowski tijdens het “Festival d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence”. Ze werkte mee aan verscheidene producties van zomeropera, Alden Biesen, o.l.v. Koen Kessels. Als soliste trad ze op met verscheidene ensembles waaronder het “Jugendspiel-ensemble”, Soratea, het “Juniorenorkest van Antwerpen”, “EuropaChorakademie” , “Singakademie zu Berlin”, “Arti Vocali” en “Aquarius”.. Ze vertolkte de rol van "Guillaume" in "Le secret de Fortunio" van J.Offenbach en de rol van Rosina in "La finta semplice" van W.A.Mozart o.l.v. Michel Tilkin. Sinds 2006 is ze als stempedagoge vast verbonden aan het gemengd koor Arti Vocali o.l.v. Dirk De Nef. Ze werkt ook als stemcoach voor muziektheater De waancel o.l.v. Peter Spaepen en koor Dennegalm o.l.v. Annick Truyts. In september 2013 werd ze de nieuwe dirigente van het koor verbonden aan het Instituut voor Tropische Geneeskunde, Antwerpen. Bij VMT vertolkte ze de rol van O Lia San in “Viktoria en haar Huzaar”. Voor "De Vogelhandelaar" is Ann ook aangesteld als koorleidster, welke zij met brio uitvoerde, waarop VMT haar ook dit jaar deze functie blijft toevertrouwen.

Cast

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling

Weldra beschikbaar

Rolverdeling